söndag 13 maj 2012

Färska morgonbröd

Färska morgonbröd
50 g jäst 
6 dl vatten (37 grader)
2 dl kesella, filmjölk eller yoghurt
2 tsk salt
1 dl krossat linfrö
4 dl fiberhavregryn
ca 10-11 dl vetemjöl

Smula ner jästen i hushållsassistentens
bunke och rör ut den med lite av vattnet.
Tillsätt resten av vattnet, kesella, salt och linfrö.

Arbeta in fiberhavre och vetemjöl till en 
smidig deg. Låt jäsa 30 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda den lite 
och forma till en rulle. Skär rullen i 20-25 bitar 
och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

Låt bullarna jäsa 30 min övertäckta med en kökshandduk.
Sätt under tiden ugnen på 250 grader.

Grädda bullarna i 10-15 min till fin färg. 

Bullarna kan även kalljäsa i kylskåp 
över natten och gräddas på morgonen. 

Använd då kallt vatten som degspad, 
jäs degen 30 min, baka ut bullarna
och ställ genast in plåten i kylskåpet 
(eller matkällaren). 

På morgonen: ta ut bullarna i rumstemperatur
under tiden ugnen värms till 225 grader.
Grädda bullarna 12-15 min.